Kontaktai

Trakų istorijos muziejus
Kęstučio g. 4
LT - 21104 Trakai

Muziejaus administracija bendras
+370 528 55297
Bendrųjų reikalų skyriaus vedėja
+370 528 53945
Pilies kasa, gidai
+370 528 53946
Faksas
+370 528 55288

Direktorius
+370 528 53941
Vyriausioji buhalterė
+370 528 53947
Sakralinio meno ekspozicija
+370 528 55297
S. Šapšalo karaimų tautos muziejus
+370 528 55286

Daugiau informacijos
info@trakaimuziejus.lt

Darbo laikas

Gegužė - Rugsėjis
Pilis
pirmadienis - sekmadienis
10:00-19:00

Balandis - Spalis
Sakralinio meno ekspozicija
trečiadienis - sekmadienis
10:00-18:00
 
Rugpjūtis
S. Šapšalo karaimų tautos muziejus
pirmadienis - ketvirtadienis
10:00-16:45
penktadienis
10:00-15:30
pietų pertrauka
12:00 - 12:45
 
Balandis - Spalis
Medininkų pilis
trečiadienis - sekmadienis
10:00-18:00
 
Išsamesnė informacija čia

Parodos, renginiai

Senųjų amatų šventė
Trakų Salos pilyje
2020 08 23

Kęstučio Ramono, Augusto Ramono
paroda „Didieji mūšiai, didžiosios pilys“

Tarptautinis ekslibrisų konkursas 2020

 

 

 

 

 

 

 

Medininkų pilis

Kainos, darbo laikas >>

Šv. Kazimiero g. 2, LT-13192 Medininkų k., Vilniaus r.

Ekskursijų, edukacijų užsakymas, informacija
tel. +370 525 05595,
tel. +370 685 18163
enrika.trofimoviene

 

Antanas nori būt ore...

2020. 02. 14

1925 m. liepos 14 dieną Kauno aerodrome į orą pirmą kartą pakilo kiek neįprastos išvaizdos lėktuvas. Tai buvo ANBO – I, pirmasis iš serijos Lietuvoje gamintų lėktuvų, kurių konstruktorium buvo karo aviacijos karininkas inžinierius Antanas Gustaitis (1898 – 1941). Keturios pavadinimo raidės reiškė didžiausią konstruktoriaus aistrą – Antanas nori būt ore. Gustaičio projektas nebuvo pirmasis, lėktuvus, tiksliau turimų užsienio konstrukcijų kopijas, Karo aviacijos dirbtuvėse pradėta gaminti dar 1921 m., kai pakilo pirmas Lietuvoje surinktas „Albatros D.III“. Taip pat ANBO nebuvo ir pirmas lietuviškas aviaprojektas, dar anksčiau savas konstrukcijas bandė vyr. leitenantas Jurgis Dobkevičiu (1900-1926), deja anksti žuvęs bandydamas savo suprojektuotą „Dobi“, bei leitenantas Vsevolodas Šenbergas (1898-1985). Antanas Gustaitis sekė Jurgio Dobkevičiaus pėdomis, jis buvo naujos tiem laikam monoplanų konstrukcijos šalininkas, kai aviacijoje vis dar dominavo biplanai. Taip pat Gustaitis visiškai atsisakė grynai medinių lėktuvo konstrukcijų, kaip per daug trapių, jautrių drėgmei ir reikalaujančių dažno remonto, visi jo konstrukcijos lėktuvai buvo su metaliniais karkasais. 1924 m. Antanas Gustaitis gavo tuometinio Oro laivyno viršininko generolo leitenanto Juozo Kraucevičiaus „palaiminimą“ gaminti savo konstrukcijos lėktuvą Aviacijos dirbtuvėse. ANBO – I išėjo greitas, labai manevringas ir lengvai valdomas. Tai žinoma dar buvo eksperimentas, praktinio karinio panaudojimo jis dar neturėjo. Praėjus dviem mėnesiam po sėkmingo bandymo Antanas Gustaitis buvo pasiųstas KAM lėšomis studijuoti į Paryžiaus Aukštąją aeronautikos ir mechaninių konstrukcijų mokyklą, kurią sėkmingai baigė trečias savo kurse 1928 m., įsigydamas aviacijos inžinieriaus specialybę. Bet dar jam besimokant Kaune pagal jo projektą buvo pagamintas jau nebe bandomasis, o mokomasis lėktuvas ANBO – II, skirtas naujų lakūnų ruošimui vietoje visiškai techniškai ir morališkai pasenusių vokiškų „Albatros“. 1929 m. dabar jau majoro Gustaičio projektams galutinai uždegta „žalia šviesa“ - jis paskirtas Karo aviacijos parko, tai yra ir Aviacijos dirbtuvių viršininku. 1930-1931 m. buvo pagaminti 9 mokomieji-žvalgybiniai ANBO – III, 1934-1935 – 14 lengvųjų bombonešių-žvalgų ANBO – IV, trimis iš kurių 1934.06.25 – 07.19 pulkininkas leitenantas Antanas Gustaitis su grupe lakūnų apskrido Europą ir apsilankė 12 sostinių. Po to sekė galingesnė ir modernesnė ANBO – IV versija ANBO – 41 (18 vnt.), 5 mokomieji ANBO – V, 9 jo modifikacijos ANBO – 51, 4 modernizuotos ANBO – III modifikacijos ANBO – VI ir visiškai kitokios, daug modernesnės konstrukcijos lengvasis bombonešis ANBO – VIII. Viso buvo pagaminta 62 įvairių modifikacijų ANBO. Deja iš jų išlikęs tiktai pats pirmasis, dabar saugomas Vytauto Didžiojo Karo muziejuje. Tragiškas buvo ir talentingo aviakonstruktoriaus likimas – 1941 m. spalio 16 d. brigados generolas Antanas Gustaitis nužūdytas Maskvos Butyrkų kalėjime.  
    
Trakų istorijos muziejus savo fotorinkinyje turi eilę ANBO serijos lėktuvų nuotraukų. Pristatomos trys iš jų. Pirmojoje 139x90 mm nuotraukoje (pav. 1) pats Antanas Gustaitis savo pirmajame ANBO virš Kauno, nuotrauka daryta iš gretimai skrendančio lėktuvo 1925 m. liepos – rugpjūčio mėnesį. Antrojoje 113x80 mm nuotraukoje (pav. 2), 1932 m. rugpjūčio 26 dieną darytoje fotografo Juliaus Miežlaiškio, ANBO – III Kauno areodrome. Trečiojoje 175x108 mm nuotraukoje (pav. 3) vėl pats konstruktorius piloto kabinoje, lakūnas žvalgo kabinoje neatpažintas.