Trakų Pusiasalio pilyje, sakralinio meno ekspozicijos erdvėje, atverta unikali paroda kviečia žiūrovus prisiliesti prie kelių šimtmečių senumo Europos kultūros paveldo ir atrasti, kaip sakralinė skulptūra perteikė ne tik estetinę meistrystę, bet ir gilią dvasinę patirtį.
Parodos ašis – XV–XIX amžiaus Europos sakralinė plastika. Tai laikotarpis, kai atgimimo epochos dailės principai bei baroko dramatizmas kūrė nepakartojamą religinės dailės atmosferą. Renesanso laikais kiekvienas auksakalys buvo kartu ir skulptorius, todėl auksakalystės dirbiniai šiame kontekste suvokiami pirmiausia kaip skulptūros kūriniai. Deja, daugelis originaliųjų darbų neišliko, tačiau plaketės – reljefinės bronzos plokštelės – tapo jų atminties saugotojomis.
Vienas ryškiausių parodos akcentų – keturios iškiliojo italų auksakalio, medalio meistro ir bronzos plakečių kūrėjo Galeazzo Mondellos, dar vadinto Moderno, kompozicijos. Šis menininkas (1467–1528), gimęs ir miręs Veronoje, priskiriamas garsiausių Renesanso bronzos reljefų kūrėjų gretoms. Jo pasirinktas vardas „Moderno“ („modernusis“) buvo tarsi atsvara kitam garsiam to meto skulptoriui, vadintam „Antico“ („senasis“). Mondello darbai išsiskiria ypatingu detalių kruopštumu, figūrų plastikos subtilumu bei gebėjimu suderinti senovės mitologijos įkvėpimą su krikščioniškos ikonografijos gilumu.
Mondello kūriniai šiandien saugomi svarbiausiuose pasaulio muziejuose ir kolekcijose. Jo plakėtės galima išvysti Metropoliteno muziejuje Niujorke, Harvardo meno muziejuose,Allen Memorial Art Museum (JAV), taip pat Britų muziejuje Londone bei Ashmolean muziejuje Oksforde ir kt. Vieni žinomiausių kūrinių – „Kristaus laidotuvės“ (The Entombment), „Kristaus prisikėlimas“ (The Resurrection of Christ), „Šv. Sebastijonas“, mitologiniai siužetai, tokie kaip „Heraklis ir Antėjas“. Šie darbai atskleidžia ne tik aukščiausios prabos meninę techniką, bet ir autentišką Renesanso epochos dvasią.
Parodoje Trakuose pristatomi Mondello darbai – tai išskirtinė galimybė Lietuvos publikai susipažinti su pasaulinio garso meistro kūryba. Dauguma jų visuomenei nebuvo rodyti nuo 1940 metų, kai pateko į B. G. Voznytskio dailės galerijos rinkinius.
Ekspozicijoje žiūrovai galės išvysti ne tik Mondello plaketes, bet ir kitais laikotarpiais sukurtus sakralinius darbus iš medžio, terakotos, gipso, dramblio kaulo. Šie reljefai ir skulptūrinės formos liudija apie tikėjimo gyvybingumą, kūrėjų atsidavimą ir jų gebėjimą perteikti šventumo idėją plastikos kalba. Tai nebylūs liudininkai, išsaugoję šimtmečių tikėjimo, aukos ir vilties patirtį.
Parodos „OPVS SACRVM“ veikia nuo 2025 m. rugsėjo 27 d. – Pasaulinės turizmo dienos, tad visus, besidominčius Europos meno paveldu, istorija ar tiesiog trokštančius patirti tikrąją sakralinės skulptūros aurą, kviečiame nepraleisti šios unikalios progos.